ADUAN MENGENAI RUANG SOLAT MUSLIMAT DI PUSAT ISLAM POLITEKNIK MUADZAM SHAH


Pada Mac 2015 semasa Suara Siswa diadakan, beberapa aduan telah disuarakan oleh pelajar perempuan berkenaan Ruang Solat Muslimat di Pusat Islam. (rujuk http://mpppms.blogspot.my/2015/07/suara-siswa.html )

1) Langsir di bahagian muslimat jarang
2) Langsir di ruang wudhuk muslimat terlalu uzur
3) Telekung yang disediakan sedikit
4) Ruang solat muslimat di bahagian bawah sempit

Exco Kerohanian & Moral Majlis Perwakilan Pelajar menjelaskan bahawa perkara ini telah dibawa ke pihak Jawatankuasa Pusat Islam, akan tetapi terdapat kekangan dan masalah yang timbul dari segi pengurusan dan peruntukan.

Rayuan demi rayuan dilakukan, akhirnya pada Ogos 2015 pihak Jawatankuasa Pusat Islam telah menukar langsir di Bahagian Wudhuk dan Ruang Solat Muslimat dengan yang lebih tebal. Pihak Jawatankuasa Pusat Islam juga telah memperluaskan Ruang Solat Muslimat di bahagian bawah serta menambah bilangan telekung di Pusat Islam. Pihak Jawatankuasa Pusat Islam juga mengalu-alukan sumbangan wakaf telekung, sejadah mahupun al-Quran di Pusat Islam sebagai saham akhirat kelak.

"SUARA HATI ANDA MATA PENA KAMI"

0 comments:

Sebarang pandangan dan maklumbalas yang positif daripada pihak anda amat kami perlukan. Jadi luangkan 2-3 minit untuk menuliskan komen diruangan bawah ini. =)