Laporan Pertemuan JPP dengan Pihak Koperasi
Assalamualaikum
dan Salam Sejahtera saya ucapkan kepada warga Politeknik Muadzam Shah. Semoga
permulaan hari yang baik memberi kecemerlangan yang berterusan kepada diri kita
untuk menempuh hari yang bakal mendatang.
Buat pengetahuan mahasiswa dan mahasiswi
sekalian,pada 1hb Mac yang lalu, satu pertemuan ringkas telah diatur diantara
pihak perwakilan pelajar dan pihak Koperasi bagi membincangkan tentang
permasalahan pelajar yang melibatkan koperasi. Pertemuan ringkas itu
berlangsung di Jabatan Perdagangan bersama Tuan Haji Nor Rahim Muhayat yang yang
bertindak selaku Pengerusi Koperasi Politeknik Muadzam Shah.
Didalam pertemuan tersebut, kami
membincangkan tentang beberapa pemasalahan pelajar yang disalurkan melalui
kami. Antara perkara yang dibangkitkan didalam perbincangan ini adalah seperti
berikut:
Penjualan
barangan di koperasi yang mahal
Merujuk kepada rungutan yang disuarakan oleh pelajar Politeknik Muadzam Shah melalui kempen “Peti aduan dan cadangan” yang dijalankan pada pertengahan bulan 2 yang lalu ,didapati bahawa kebanyakan pelajar yang membuat aduan mengatakan barangan yang dijual di koperasi mahal.
Merujuk kepada rungutan yang disuarakan oleh pelajar Politeknik Muadzam Shah melalui kempen “Peti aduan dan cadangan” yang dijalankan pada pertengahan bulan 2 yang lalu ,didapati bahawa kebanyakan pelajar yang membuat aduan mengatakan barangan yang dijual di koperasi mahal.
Penelitian
aduan telah dibuat. Hasil daripada penelitian tersebut,kami dapati rungutan
yang dikeluarkan oleh pihak pelajar ada
asasnya berdasarkan kepada pemeriksaan rambang beberapa barangan keperluan yang
dijual melebihi harga yang sepatutnya. Ini dapat dibuktikan berdasarkan penyenaraian
barangan berikut:
1.
Maggi yang dijual dengan harga
Rm1.50 sebungkus
(Harga pasaran adalah sekitar Rm1 sebungkus)
(Harga pasaran adalah sekitar Rm1 sebungkus)
2.
Minuman Ringan 1.5 liter yang
dijual dengan harga Rm4
(Harga pasaran adalah sekitar Rm3.30-3.50)
(Harga pasaran adalah sekitar Rm3.30-3.50)
3.
Panadol yang dijual Rm1.50
untuk 2 biji
(sedangkan harga sebenar Rm3 sepapan)
(sedangkan harga sebenar Rm3 sepapan)
4.
Tambah nilai telefon Bimbit Rm5
(Dikenakan caj tambahan Rm0.50)
(Dikenakan caj tambahan Rm0.50)
5.
Dan beberapa barangan kecil
yang dinaikkan harga sekitar 20-30 sen seunit.
Di pihak kami,kami merasakan adalah sesuatu
yang tidak patut bagi pihak pihak koperasi untuk menaikkan harga barangan
sesuka hati dan menjualnya dengan harga lebih mahal dari barangan luar. Ia
seolah-olah mengambil kesempatan diatas kesulitan pelajar untuk turun ke
Bandar bagi membeli barangan
keperluan disamping ketiadaan pesaing
menjadikan aktiviti bermain harga wujud disitu. Kami berharap melalui aduan
yang disampaikan secara rasmi melalui En
Nor Rahim, harga barangan di koperasi dan diluar dapat diselaraskan.
Perkhidmatan
Mesin Basuh yang tidak memuaskan
Hasil penelitian dari aras ke aras oleh pihak JPP yang bertindak memeriksa setiap mesin basuh di semua blok,pihak kami mendapati kebanyakan mesin basuh yang disediakan mempunyai masalah yang sama. Antara permasalahan yang dihadapi pelajar adalah:
Hasil penelitian dari aras ke aras oleh pihak JPP yang bertindak memeriksa setiap mesin basuh di semua blok,pihak kami mendapati kebanyakan mesin basuh yang disediakan mempunyai masalah yang sama. Antara permasalahan yang dihadapi pelajar adalah:
1.
Perpaipan dari mesin basuh ke
sumber air tidak dilakukan dilakukan dengan sempurna. Air meleleh disekeliling
paip.
2.
Mesin basuh yang tidak boleh membersih tetapi boleh mengeringkan baju.
3.
Mesin basuh yang boleh membersih tetapi tidak boleh mengeringkan baju.
4.
Enjin mesin basuh yang hilang
kuasa cucian. Kemampuan mencuci 7kg tetapi realitinya kurang daripada itu.
5.
Rosak sepenuhnya dan tidak dapat
digunakan dengan baik.
Dari maklumbalas dan pemerhatian yang kami
lakukan,kebanyakan pelajar mendakwa
kebanyakan mesin basuh ini bermasalah sejak dari mula mereka dapat lagi.
Ini sekaligus membuktikan yang masalah
sebenar berpunca daripada pembelian mesin basuh “second-hand” yang tidak
diselia dengan baik. Ketika masalah ini semakin menjadi-jadi, pelajar sudah
mula membandingkan tentang pembayaran yuran dobi sebanyak Rm20 setiap
semesta dengan kualiti perkhidmatan yang
disediakan. Ini kerana dipihak pelajar, kami mendapati setiap sen wang yang
dilaburkan sememang nya digunakan untuk membeli mesin basuh yang rosak. Jadi
bukankah itu satu pembaziran?
Tuntutan
Hak Pelajar melalui Dividen Koperasi
Setiap penuntut di Politeknik Muadzam diwajibkan membayar yuran keahlian koperasi sebanyak Rm15 untuk sepanjang sesi pengajian. Keahlian pelajar itu juga memberi hak kepada pelajar untuk mengetahui dan menerima dividen koperasi sesudah mereka menamatkan pengajian di politeknik ini. Walau bagaimanapun pemberian dividen itu tidak berjalan dengan baik kerana pihak pelajar sendiri tidak mengetahui yang mereka berhak mendapat dividen diatas keuntungan tahunan koperasi sekaligus mengurangkan permintaan untuk menuntut wang mereka.
Setiap penuntut di Politeknik Muadzam diwajibkan membayar yuran keahlian koperasi sebanyak Rm15 untuk sepanjang sesi pengajian. Keahlian pelajar itu juga memberi hak kepada pelajar untuk mengetahui dan menerima dividen koperasi sesudah mereka menamatkan pengajian di politeknik ini. Walau bagaimanapun pemberian dividen itu tidak berjalan dengan baik kerana pihak pelajar sendiri tidak mengetahui yang mereka berhak mendapat dividen diatas keuntungan tahunan koperasi sekaligus mengurangkan permintaan untuk menuntut wang mereka.
Disamping itu,pihak JPP juga ada menyentuh
mengenai pembahagian keuntungan diantara syarikat bas dan pihak koperasi.
Perkara ini terpaksa disentuh disebabkan ia mempengaruhi pulangan keuntungan
yang pihak koperasi dapat sekaligus mempengaruhi kadar dividen yang para
pelajar yang juga berperanan sebagai ahli koperasi politeknik muadzam shah
dapat. Pihak kami mendapati kaedah pembahagian keuntungan terdedah kepada unsur
penipuan kerana pembayaran tunai yang dilakukan pelajar kepada pemandu bas
(Rm1.50) tidak disertakan dengan tiket/resit. Jadi bagaimana pihak koperasi
dapat meneliti jumlah keuntungan yang sebenar dengan jumlah keuntungan yang
pihak koperasi dapat kerana kemungkinan angka yang diberikan adalah berbeza.
Perkhidmatan
Bas Shuttle
Kami juga memberi cadangan kepada pihak koperasi supaya dapat memberi diskaun kepada pelajar yang kerap turun ke Bandar melalui pakej bulan ataupun melalui pelan kad diskaun. Ini kerana kadar bayaran Rm3 untuk perjalanan pergi balik ke Bandar pada hampir setiap hari sememangnya membebankan pelajar.
Kami juga memberi cadangan kepada pihak koperasi supaya dapat memberi diskaun kepada pelajar yang kerap turun ke Bandar melalui pakej bulan ataupun melalui pelan kad diskaun. Ini kerana kadar bayaran Rm3 untuk perjalanan pergi balik ke Bandar pada hampir setiap hari sememangnya membebankan pelajar.
Ulasan
ringkas mengenai pertemuan ini
Alhamdulillah pertemuan pihak kami bersama
Tuan Haji Nor Rahim tidak sia-sia kerana segala isu yang dibangkitkan oleh
wakil pelajar diterima baik oleh pihak koperasi. Walau bagaimanapun, pihak
koperasi meminta pihak JPP menyediakan surat hitam putih bagi memastikan segala
isu yang dibangkitkan dapat diambil tindakan.
Mengenai perkara yang melibatkan dividen
koperasi pula,ianya hanya dapat diselesaikan dengan tertubuhnya organisasi
koperasi secara rasmi melalui mesyuarat Agung yang akan dilakukan pada bulan 6
ini.
Itu sahaja laporan kami wakil pelajar
kepada pelajar.
“Suara
Mahasiswa untuk Mahasiswa”
(MOHD
AZMIR SHAH BIN AZMI)
Naib Setiausaha
Jawatankuasa Perwakilan Pelajar
Politeknik Muadzam Shah
Naib Setiausaha
Jawatankuasa Perwakilan Pelajar
Politeknik Muadzam Shah
0 comments:
Sebarang pandangan dan maklumbalas yang positif daripada pihak anda amat kami perlukan. Jadi luangkan 2-3 minit untuk menuliskan komen diruangan bawah ini. =)