Laporan Pertemuan Bersama Jawatankuasa Kafetaria
Laporan
soal selidik mengenai Kafeteria Politeknik Muadzam Shah,Pahang
Assalamualaikum
dan salam sejahtera kepada mahasiswa dan mahasiswi Politeknik Muadzam
Shah,Pahang.Alhamdulillah,saya bersyukur kepada Allah s.w.t kerana masih diberi
peluang kepada saya untuk meneruskan perjuangan di sini.Merujuk kepada perkara di atas,
adalah dengan ini pihak Jawatankuasa Perwakilan Pelajar (JPP) ingin
mengemukakan laporan mengenai perkhidmatan kafeteria di Politeknik Muadzam Shah
yang tidak memuaskan.
Baru-baru ini, Mohd Nadzmi bin Mohd Nor
merangkap Yang Dipertua Pelajar (YDP) dan saya Azit Azat bin Suhaimi merangkap Naib
Yang Dipertua Pelajar 1(NYDP1) telah mengadakan satu pertemuan dengan En.Nasrudin
bin Sairi (Ketua Jabatan Pelancongan&Hospitaliti) dan juga Pn.Nur Hashimah
binti Said (Pensyarah Pelancongan&hospitaliti) bagi membincangkan tentang
permasalahan pelajar mengenai kafe kerana kafe berada dibawah tanggungjawab En
Nasrudin. Antara perkara yang dibangkitkan oleh pihak kami adalah seperti
berikut:
Isu
Kebersihan Di Kafe
Kebersihan
kafe adalah perkara pertama yang dibangkitkan oleh pihak kami memandangkan
inilah perkara yang seringkali diadukan kepada kami oleh pelajar. Daripada
respon yang kami dapat daripada perbincangan ini, kami diberitahu yang
kebersihan kafe diletakkan diatas pelajar itu sendiri.Ini kerana sudah menjadi
tabiat pelajar di PMS meninggalkan pinggan dan gelas yang digunakan diatas
meja.
Dipihak kami, mungkin ada benarnya apa yang mereka kata,tetapi kami ada bertanya kepada En.Nasrudin “adakah pihak kafereria ada menyediakan tempat khas untuk meletakkan pinggan di kawasan sekitar kafeteria? Kalau tidak ada maka wujudkan satu kawasan khas di kawasan kafeteria untuk tempat meletakkan pinggan dan cawan selepas makan”.
Dipihak kami, mungkin ada benarnya apa yang mereka kata,tetapi kami ada bertanya kepada En.Nasrudin “adakah pihak kafereria ada menyediakan tempat khas untuk meletakkan pinggan di kawasan sekitar kafeteria? Kalau tidak ada maka wujudkan satu kawasan khas di kawasan kafeteria untuk tempat meletakkan pinggan dan cawan selepas makan”.
Secara keseluruhannya walaupun pelajar
meletakkan pinggan di tempat yang sepatutnya, masalah kebersihan masih lagi
membelenggu pelajar. Meja yang kotor (tidak berlap) dan lalat yang berterbangan
disekitar tempat pelajar membeli makanan adalah masalah utama sebenarnya.
Kami bimbang dengan persekitaran yang
tidak bersih,kejadian seperti keracunan makanan boleh berlaku.
Hasil daripada perbincangan antara pihak
kami dan En.Nasrudin, telah kami peroleh cara yang dan tindakan yang perlu
diambil sekiranya terdapat makanan yang tidak bersih :
1.
Simpan
bukti makanan yang kotor.
2.
Laporkan
kepada Jawatankuasa Kolej Kediaman.
3.
Jawatankuasa
Kolej Kediaman membuat surat aduan.
4.
Pemantauan
secara sulit dari pihak En.Nasrudin dan rakan yang bertugas.
5.
Pihak
Kementerian Kesihatan dipanggil untuk membuat siasatan.
6.
Tempoh
kontrak pengusaha kafeteria dipendekkan sekiranya tidak menepati persetujuan di
dalam kontrak yang telah dipersetujui.
Gambar 1.1
Jadual pemantauan kafeteria Politeknik
Muadzam Shah
Permasalahan
Harga Di Kafe
Daripada aspek harga makanan pula
ianya dikenakan kepada pelanggan khususnya kepada pelajar sangat tidak
memuaskan.Sebagai contoh,harga yang dikenakan kepada pelajar yang berbeza
diwaktu yang sama mengambil nasi putih sepinggan,lauk ayam dan juga ½ telur
masin dikenakan harga RM 5.50,itu tidak termasuk dengan harga minuman.Soalan
yang kami tujukan kepada En.Nasrudin “mengapakah pengusaha kafeteria tidak
meletakkan harga tetap bagi makanan dan lauk yang disediakan?”.Apa yang dijawab
oleh En.Nasrudin ialah “mengenai harga kami tidak boleh menetapkan harga,akan
tetapi kami ada memberi mereka peluang untuk menawarkan harga mereka bagi
setiap makanan yang mereka ingin jual dan dibandingkan dengan harga yang kami
sasarkan.Sebagai contoh harga 1 kuantiti kuih karipap RM0.40 manakala harga
yang kami tetapkan adalah RM0.50 seketul.Seandainya harga yang ditawarkan itu
kurang daripada harga yang kami tetapkan mereka boleh mendapatkan kontrak untuk
berniaga di cafeteria yang disediakan di Politeknik Muadzam Shah”.
Ini tidak memenuhi kehendak soalan yang
kami tujukan kepadanya,bagaimana cara yang boleh kami bantu pelajar berkenaan
harga yang diletakkan dapat sekiranya mereka tidak mahu beri kerjasama yang
baik dengan kami.Namun,kami mempunyai alternatif lain iaitu dengan mencatat
untuk dibuat laporan dan membuat aduan melalui surat aduan(memo).Gambar 1.1
dibawah merujuk kepada tawaran baru kepada pengusaha baru yang mahu mengikat
kontrak dengan Politeknik Muadzam Shah,Pahang.Dengan adanya kontrak ini,pihak
kami mengharapkan pengusaha baru yang ada nanti akan jauh lebih baik berbanding
dengan kafeteria yang sedia ada sekarang.
Gambar 1.1
Dalam masa yang terdekat ini ,pihak En.Nasrudin
telah menyatakan kepada kami kemungkinan akan akan ada penambahan kafe sebanyak
4 buah lagi.Dengan adanya penambahan ini En.Nasrudin menjangkakan akan ada
berlakunya persaingan diantara mereka dari aspek kebersihan dan juga harga
sekaligus memberi keuntungan kepada pelajar untuk membuat pilihan.
‘SUARA
MAHASISWA UNTUK MAHASISWA’
(AZIT AZAT BIN
SUHAIMI)
Naib Yang Dipertua 1
Jawatankuasa Perwakilan Pelajar
Politeknik Muadzam Shah
Naib Yang Dipertua 1
Jawatankuasa Perwakilan Pelajar
Politeknik Muadzam Shah
0 comments:
Sebarang pandangan dan maklumbalas yang positif daripada pihak anda amat kami perlukan. Jadi luangkan 2-3 minit untuk menuliskan komen diruangan bawah ini. =)